על אנדרטה להנצחה

לאחר מות אדם קרוב,חשים רבים געגוע ורצון עז שאותו אדם ימשיך להיות חלק מהחיים. דבר זה אמנם בלתי אפשרי,אולם ניתן בדרכים שונות לשמור את הזיכרון של האדם, והפעולות שנעשות על מנת לעשות זאת מוגדרות כהנצחה וזיכרון. באופן זה מתאפשר לנו לקיים את משאלתם של רבים להיות קרובים אל האדם המת גם לאחר פטירתו. בדרך כלל נרצה להקים אנדרטה להנצחה. במאמר זה נסביר איך כדאי לבחור אנדרטה להנצחה.

כשרוצים להקים אנדרטה לזיכרון יש להתייחס למס' נקודות:
הראשונה היא התייחסות לאופיו של הנפטר. אנו רוצים מן הסתם לאפיין כמה שיותר את האופי שייחד את אותו אדם שרוצים להנציח ולכן נחשוב האם נרצה להקים אנדרטה עם פינת ישיבה ופעילות מסוימת – מעין גינת זיכרון,או אנדרטה שתכלול את אופיו של האדם במלל החרוט עליה. ובקיצור,נסו להביא לידי ביטוי את השקפת עולמו של האדם היקר לכם בדרך הנצחתו.

נקודה חשובה נוספת היא מיקום האנדרטה – יש לבדוק האם נרצה שהאנדרטה תהיה באזור של מסלול טיולים או בבית הקברות עצמו היכן שקבור המת. אם בחרתם באפשרות השנייה מומלץ לבדוק מהי מדיניות בית הקברות לגבי הקמת אנדרטאות במקום ואף לראות אילו אנדרטאות קיימות במקום.

נקודה שלא ניתן להתעלם ממנה היא טיב החומר ממנו נבנית אותה אנדרטה להנצחה. אפשר לבדוק עם מספר אומנים העוסקים בפיסול אנדרטאות איזה סוג של אנדרטה תתאים למטרות שלכם ואילו סוגי אבן כדאי לבחור- כאלו שאינם ניזוקים במהלך השנים ושניתן לתחזק אותם בקלות. בסופו של דבר נרצה לבחור אנדרטה שתישמר לאורך זמן.

בסופו של דבר,איזו אנדרטה שלא תבחרו,ככל שתהיה מיוחדת יותר,כך אותה אנדרטה להנצחה באמת תצליח לשמר את זכר יקירכם לאורך זמן ובצורה המכובדת ביותר.

 

מדוע ולאיזה צורך מקימים אנדרטה


מתי מתעורר הצורך להקים אנדרטה

הצורך להקים אנדרטה נובע ממספר סיבות. ראשית, לפנינו רשימה של המקרים השונים שבגללן מקמים אנדרטאות:

* הקמת אנדרטה להנצחת מאורע היסטורי

* הקמת אנדרטה להנצחת אישיות או דמות בולטת בהיסטוריה של המדינה או העיר

* הקמת אנדרטה להנצחת קרב או מבצע צבאי מפואר

* הקמת אנדרטה לזכר חללי צה"ל

* הקמת אנדרטה לנפגעי פעולות איבה

* הקמת אנדרטה לזכרם של אנשים יקרים, במקרים אלה מדובר באנדרטאות אישיות.

מיקום האנדרטאות משתנה לפי אופי האנדרטה ומי הזמין את הקמתה.

אם הקמת האנדרטה היא יוזמה של פרנסי העיר או הישוב, היא תוצב באחד מהאתרים המרכזיים בעיר, באחד המוסדות המזוהים עם המקום או בבתי ספר, כשמדובר באנדרטה לזכר נופלים שלמדו באותו בי"ס.

בכל אחד מהמקרים שהוזכרו כאן, המטרה היא להנציח את המאורע, להדגיש את חשיבותו, או להוקיר את זכרם של אלה שנפלו בעת התרחשות האירוע.

 מהו ההבדל בין אנדרטה שהוקמה ע"י גוף ממשלתי לאנדרטה אישית

ההבדל בין אנדרטה שהוקמה ע"י גוף ממשלתי או רשמי, לבין אנדרטה שהוקמה באופן פרטי, נעוץ בעיקר ביעדים של הקמת האנדרטה.

אם משרד הביטחון מחליט להקים אנדרטה לזכר חללים שנפלו בעת מבצע צבאי, יעדה של האנדרטה, להוקיר את זכרם של החללים, להבליט את פועלם ואת גבורתם, אך גם לשמש כמקום עליה לרגל ולהתייחדות של בני המשפחה, חברים או אזרחים שרוצים להביע את הזדהותם והוקרתם בפני זכר הנופלים. בד"כ, מתקיימים אירועים רשמיים לצד האנדרטה, כמו ביום הזיכרון לחללי צה"ל, או בערב יום כיפור.

אנדרטה שהוקמה ע"י המשפחה, או כמה משפחות, היא הרבה יותר אישית, היא הוקמה על מנת להביע את הוקרת המשפחה, את כאבה ואת הגעגוע למי שהלך ולא ישוב לעולם. זאת אנדרטה שעוצבה על פי דרישות המשפחה ומטרתה להציג חלקים מאישיותו או דמותו של יקירם.

כיצד בוחרים אנדרטה להנצחה?!


מהן הנקודות החשובות בעת שבוחרים אנדרטה להנצחה?

בעת שבוחרים אנדרטה לזכר אדם יקר שאיננו עוד, מומלץ להתייחס אל מספר נקודות חשובות על מנת לוודא שהבחירה הינה בחירה נכונה.

אין זה משנה גודלה של האנדרטה, אם זאת תהיה אנדרטה גדולה במיוחד, או קטנה וצנועה, אך רבת רושם, העיצוב שלה, הוא זה שיקבע אם היא מעבירה את המסר החשוב שמקימיה רוצים להעביר בעת הקמתה.

כשמקימים אנדרטה לזכר אדם יקר, היא אמורה לסמל את זכרונו של האדם, כיצד המשפחה ראתה את דמותו ואת פועלו, ובאיזו דרך היא רוצה להנציח את זכרו.

פרט לגודלה, ולמיקום שלה, יש גם חשיבות לסוג החומרים שמהם היא תהיה עשויה.

שילוב של מספר חומרים שונים ביסודם, כמו אבן, מתכת וזכוכית, יכולים להעניק כל אחד בדרכו, משמעות נוספת לעיצוב האנדרטה.

מה הקשר בין המיקום והעיצוב של אנדרטה?

יש קשר בולט בין מיקום האנדרטה לבין החומרים שמהם היא תהיה עשויה.

אנדרטה שתמוקם במקום פתוח, תהיה עשויה מחומרים עמידים לכל תנאי מזג האוויר הקיימים בארץ. בנוסף, צריך לקחת בחשבון, האם זאת תהיה אנדרטה שתהיה חלק מטקסי זיכרון, האם היא תהיה במקום ציבורי, או בבית קברות כחלק מחלקת הקבר.

לאחר שמתקבלת ההחלטה להקים אנדרטה אישית לבן משפחה, מומלץ לבדוק האם קיימת הגבלה מבחינת סוגי החומרים המותרים לשימוש באתר היכן שתוקם האנדרטה. רצוי לפנות לפסלים ולאומני אנדרטאות מקצועיים בעלי ניסיון בתחום, שיכולים להציג קטלוג של עבודות קודמות. על מנת להגיע לעיצוב המשקף ביותר מבחינת המשפחה, רצוי שבני המשפחה והאומן שיקבל על עצמו את העבודה, ימצאו שפה משותפת מההתחלה. לא תמיד קל לתרגם את הרגשות והרצונות של המשפחה, לעיצוב על אבן ומתכת. האומן צריך לגלות רגישות ויצירתיות רבה כשהוא לוקח על עצמו עיצוב של אנדרטה שצריכה להביע הוקרה, אהבה וגעגועים.

 

אנדרטאות

במדינת ישראל קשה שלא להבחין שכחלק מנופה של הארץ ניתן למצוא המוני אנדרטאות זיכרון שונות. אנדרטאות אלו מבטאות את סיפור חייה של מדינה חדשה שקמה ונוצרה מתוך מציאות כמעט בלתי אפשרית. הדבר בו ניתן להבחין בסיפור שמספרות אותן אנדרטאות הוא שהתהוות המדינה איננה רק החלטה פשוטה של קבוצת אנשים – להגדיר עצמם כקבוצה. אלא סיפור שמספרות אותן אנדרטאות,שהחל שנים לפני קום המדינה ונמשך על פני שנים שלמות של קרבות נועזים לאחר הקמתה בכדי לשמר את הקיים. בארץ ניתן להבחין בהרבה אנדרטאות שעיסוקן העיקרי הוא באותם אנשים או מאורעות שכישראלי הכרחי להכיר. אנדרטאות שונות מעוצבות בדרכים שונות וכל העיצובים באים ללמד מעבר לחוויית המתבונן את הסיפור אותו אותן אנדרטאות משתדלות להעביר לנו. נזכיר מספר דוגמאות של אנדרטאות חשובות המתארות את תקופת עצמאותה של מדינת ישראל ואשר משקפות את הסיפור האישי של החברה באותו הזמן:

1)     פסל האריה השואג בתל חי- מראשוני אנדרטאות ההנצחה בארץ. אנדרטה זו הוצבה בשנת 1928 בבית הקברות שבין תל חי לכפר גלעדי במטרה להנציח את הנופלים בקרב על תל חי אשר התחולל ב1920 ונחשב להרואי במיוחד בתולדות הקמת המדינה. הפסל נעשה על ידי האמן אברהם מלניקוב והוא עשוי אבן גיר קשה, אנדרטה זו נחשבת יחסית עתיקה ביחס לשאר אנדרטאות בארץ.

2)     אנדרטת חטיבת הנגב- אנדרטה זו עשויה בטון חשוף, ועוצבה על ידי הפסל דני קרוון, משולבים בה 18 אלמנטים סמליים הקשורים למלחמת העצמאות, על לוחות נחושת חרוטים שמות החללים וטקסטים נוספים.

3)     אנדרטאות בגשר עד הלום- גשר עד הלום, גשר מעל לנחל לכיש על כביש 4, 35 ק"מ דרומית לתל אביב, קיבל את שמו מהעובדה ששם נעצרו הכוחות המצרים אשר פלשו לישראל במלחמת העצמאות.
בפארק עד הלום בסמוך לגשר, בין שאר אנדרטאות שעתידות לקום, הוקם קיר הנצחה לנופלים מקרב כוחות צה"ל. בשעת החתימה על הסכם השלום עם מצריים נקבע כי במקום תוקם, לצד קיר ההנצחה הנ"ל, אנדרטה נוספת לזכר חללי הצבא המצרי ובתמורה הושארו אותן אנדרטאות ישראליות שהוקמו בסיני.

4)     אנדרטת השואה והגבורה- שלא כמו שאר אנדרטאות, אנדרטה זו מתייחסת לא לקרב או מבצע מסוים אלא לטבח הנוראי המוכר לנו בשם שואה. אנדרטה זו הוקמה בכיכר רבין בתל אביב (אשר נקראה אז כיכר מלכי ישראל) בשנת 1975, אנדרטה זו עוצבה על ידי הפסל יגאל תומרקין בדמות פירמידה הפוכה עשויה ברזל, זכוכית ובטון על גבי בסיס משולש צבוע צהוב. במבט מלמעלה נראית האנדרטה כמגן דוד.

5)     אנדרטת עולי הגרדום- האנדרטה נמצאת במפגש הרחובות ז'בוטינסקי-עולי הגרדום. אנדרטת הזיכרון הינה ל-14 הרוגי המלכות מן המחתרות ניל"י, אצ"ל ולח"י. ניתן להבחין שאנדרטה זו מעוצבת קצת אחרת ביחס לשאר אנדרטאות- עמוד גבוה מאוד ולא כמו שאר אנדרטאות שבדרך כלל מעוצבות בצורת קיר או פסל מסוים.

ברחבי הארץ פזורות עוד אינספור אנדרטאות. כמעט בכל עיר ניתן למצוא אנדרטאות המנציחות זכרם של החללים מבני העיר, אנדרטאות רבות הוקמו לזכר אישים יקירי האומה ועוד שתרמו ולחמו למען אידיאל המדינה. סיפורי אותן אנדרטאות מהווים מודל לחיקוי לצעירים רבים בזמנינו.

לסיכום, אנדרטאות בארץ מצויות לרוב, ואם רוחה של מדינת ישראל מפעמת בכם, אין ספק שמבט קרוב באותן אנדרטאות יכול להעניק חיבור לאותו דור שחי ולחם בראשית דרכה של מדינת ישראל ולתת מוטיבציה לעתיד. שכן אנדרטאות אלו הן לא רק סיפור עבר כי אם ההווה בהתגלמותו. וכאשר נראה את סיפורן של אותן אנדרטאות, אין ספק כי נמצא את עצמינו מביטים אל העבר ובה בעת משקיפים בתקווה אל העתיד.