אנדרטאות בישראל

בארץ ישנן מספר אנדרטאות מפורסמות שכדאי מאוד בטיולים ובנסיעות לעצור והעיף בהן מבט. אנדרטאות אלה מביאות הרבה מאוד סמלים ומשמעויות הקשורים להיסטוריה ולתרבות של ישראל מבחינת אירועים ואנשים שהונצחו. ההנצחה על ידי אנדרטה מביאה המון משמעויות למונצחים ועוזרת לנו לזכור אותם ואפילו להעריך את משמעותם הרבה. חלק מהאנדרטאות מסמלות תקווה, חלקן מסמלות עצב רב וכאב והנושא העיקרי בדרך כלל שמובע בהן הוא הזיכרון. ישראל היא מדינה שעברה ועוברת כול כך הרבה אירועים ולכן נושא ההנצחה באמצעות אנדרטה מאוד שכיח. במאמר זה נציג מספר אנדרטאות מפורסמות וחשובות שקיימות בארץ.

 אנדרטת צומת בית ליד

הוקמה בשנת 2002 ומציגה 22 דמויות אשר עולות בסולם כלפי מעלה. גובהה של האנדרטה הוא 30 מטר, היא תופסת שטח של 2.5 דונם ולקח 3 שנים לבצע אותה. המשמעות שלה היא הנצחה ואזכור ל- 22 חיילי הצנחנים אשר נהרגו בפיגוע שהתרחש בצומת בית ליד. הרעיון הוא לסמל עצמה, כוח ונוכחות. את האנדרטה המיוחדת הזו ניתן לראות מנקודות רבות באזור מכיוון שהיא ממוקמת בשטח מישורי ולכן בולטת מאוד. מי שנוסע בכביש 4 מצפון לדרום לא יוכל לפספס את הסולם והדמויות שנראות כאילו עולות השמימה.

 אנדרטת האריה השואג

פסל מרשים המציג דמות של אריה שהוצב ב- 1934 בבית הקברות שבין תל חי לכפר גלעדי. מטרת האנדרטה לסמל זכר לשמונת ההרוגים בקרב תל חי בתאריך- 1 למרץ 1920. פניו של האריה מופנות למזרח, האריה שואג וראשו מוצב כלפי מעלה. המטרה בעיצוב הפסל היא לא להמחיש כוח וניצחון אלא להפך לתת הרגשה של כאב ולצור הזדהות עם מאורעות הקרב על תל חי ותוצאותיהם. האתר משמש כמקום עלייה לרגל לחיילי צה"ל ולתנועות נוער כדוגמת תנועות הנוער בית"ר אשר מבצעת את צעדת תל חי מדי שנה ומבצעת טקסי זיכרון אל מול הארי השואג.

 אנדרטת אסון המסוקים

ישנן מספר אנדרטאות בארץ המסמלות את אירוע אסון המסוקים משנת 1997. אחת מהן היא האנדרטה אשר הוקמה במושב שאר ישוב. באירוע נוראי זה התנגשו והתרסקו שני מסוקי יסעור של צה"ל, האחד בשאר ישוב והשני בשטח פתוח ליד קיבוץ דפנה. האנדרטה משמשת גם כאן כאמצעי אשר מנציח אירוע היסטורי קשה שהכיל בו קרבנות רבים. 73 חיילי צה"ל נהרגו כתוצאה מההתרסקות שכוללים לוחמים ואנשי צוות. האנדרטה הרשמית שבאזור שאר ישוב נחנכה בשנת 2008. היא בנויה בצורת מסוק יסעור ובכניסה אליה ישנה מזרקת מים שקטה הנושאת את שמות ההרוגים.

שלושת אנדרטאות אלו הן רק שלוש מבין רבות שמסמלות היסטוריה מצערת וכאב רב. למרבה הצער בישראל לא חסרים מקרים של אבדן ולכן נושא הכאב חוזר על עצמו באנדרטאות רבות ברחבי הארץ. העיצוב של אנדרטאות אלה לא יכול להשאיר את המבקרים אדישים. חשוב מאוד כשמטיילים בארץ לתת דגש על הנושאים השונים עבור ילדים ובכלל בכדי שמעבר למראה שמושך אותנו נדע גם את הסיפור שעומד מאחורי האנדרטה, סיפור שהוא חלק בלתי נפרד מהיותנו יהודים ואזרחים ישראלים.

בחירת מצבה

למרבה הצער כשחושבים על בחירה של מצבה עושים זאת במצב רגיש בו עדיין לא עברו שלושים יום לפטירת האדם הקבור. כול התהליך בבחירת המצבה מלווה בצער וכאב גדול ותוך כדי צריך לפתע להחליט על אלמנט שהוא למעשה חומרי, אך יש בו גם הרבה סמליות בעיטור קבורת המת. מצב זה יכול להיות מאוד לא פשוט, אך צריך לחשוב על העניין שכן אותה מצבה תוצב לנצח במקום הקבורה. מעבר לנתינת כבוד למת צריך גם לכבד את הקרובים שיגיעו כמה פעמים בשנה לקבר ולכן המראה שלו הוא בעל חשיבות. ניתן לבצע את התהליך בצורה רגועה עם מומחים בתחום המצבות שמשלבים את האיכות והעיצוב הנאה עם רגישות רבה בעקבות הנסיבות. תהליך הבחירה של המצבה לא קל מבחינה רגשית אך תפעולית הוא אינו מסובך ונסביר אותו במאמר זה.

גילוי המצבה נעשה שלושים יום לאחר יום ההלוויה. מאוד קל בתקופה הקשה הזו להתעכב עם ההחלטה ועם תהליך בחירת המצבה ולכן במקרים מסוימים צריך לאזור הרבה אומץ ומוטיבציה ופשוט לעשות את זה. לעיתים בקרבת בית העלמין תוכלו למצוא או להיחשף לחברות אשר מבצעות עבודות של שיש ואבן ומנוסות בתחום. רצוי להיכנס ולראות דוגמאות כלליות ולנסות לגבש החלטה. ניתן להתייעץ עם בעלי המקצוע שם ולקבל רקע לגבי האפשרויות שיש, טווחי המחירים והתהליך.

 ההחלטה לגבי בחירת סוג המצבה מתייחסת לשני גורמים:

הגורם הראשון הוא הפן הרגשי בו צריך לחשוב איזה סוג של מצבה יתאים ויכבד ביותר את המת.הגורם השני בהחלטה הוא הפן הכלכלי כי למעשה מצבה יכולה גם להגיע לעלויות של עשרות אלפי שקלים. לכן צריך באמת לחשוב כמה נוכל להשקיע בעניין. במידה ויש רצון לבצע מצבה יקרה ניתן מראש לתאם עם בני המשפחה על השתתפות מסוימת וגיוס סכום שיתאים למצבה יקרה ומרשימה יותר. זה באמת לא עניין קל אך בפועל למצבים האלה מגעים נרצה או לא נרצה, פשוט צריך לזכור שהמטרה הכוללת היא לכבד את המת ולכן גם בתהליך יש לכבדו ולבצע אותו בנחת.

 הבחירה הזולה יותר ברוב המקרים תהיה בחירה במצבה סטנדרטית כדוגמת מצבת חברון. מצבה זו היא בין הפופולאריות ביותר בבתי העלמין וניתן לראותה בתפוצה רבה. מצבות יקרות יותר הן מצבות העשויות מסלעים מיוחדים שדורשות הזמנה מיוחדת מבעל המקצוע. בבחירה במצבות מסלעים צריך לקחת בחשבון גם את נושא הזמן, שכן לא תמיד יש את סוג האבן שתרצו בגלריה ולכן לעיתים יהיה צורך מצד בית העסק לנסוע ולהביא את הסלע ממקומות שונים בארץ. לאחר מכן ישנו תהליך של ניסור ועיצוב הסלע לגודל המתאים ולפי רצון המזמין.

בשלב הבא יש צורך במחשבה על הכיתוב שיופיע על גבי המצבה. גם כאן יש מספר אפשרויות של סגנון ושל מלל רלוונטי. ניתן לבצע כיתוב על הסלע וניתן לשלב גם לוח זכוכית שיעטר את המצבה. תפקידו של בעל המקצוע לתת למזמין את מירב תשומת הלב בהחלטה איך כדאי לעטר את המצבה כך שתכבד את המת, תחזיק מעמד בתנאי מזג האוויר וכן תראה טוב מבחינה ויזואלית.

 לאחר שלושים יום יבוצע טקס גילוי המצבה ובו תיחשף הבחירה הסופית. תפקיד בעל המקצוע הוא למקמם את המצבה ולקבע אותה במקום הקבר עד למועד הטקס. בסופו של דבר בחירת מצבה זה נושא שמכיל בתוכו המון רגש ולכן חשוב לעבור את התהליך בצורה מכובדת מצד מזמיני המצבה וגם מצד בעל המקצוע. כול אחד יכול לקחת את הנושא לכיוון שלו, ישנם אנשים שירגישו שהמראה של המצבה מכבד מאוד את המת ולכן ילכו על משהוא ייחודי כמו שימוש בסלע. מצד שני, יש המאמינים שבסך הכול לויזואליות אין משמעות ושיש דרכים אחרות לכבד את המת. הכול אפשרי ואין משהוא קבוע שצריך לעשות, הכי חשוב זה ללכת עם הרגש בתהליך קבלת ההחלטה הלא פשוטה הזו.