מה חשוב לדעת על תחזוקה של מצבות

כיצד יודעים לבחור מצבה שתתאים לסביבה?

כפי שניתן להבין, בחירה של מצבה, אינו נושא פשוט, במיוחד כשאנשים נאלצים לעשות זאת, כשהם נמצאים במצב רגשי ירוד ושביר. אובדן של בן משפחה יקר, אינו קל עבור אף אדם, לא משנה באיזה גיל הוא נפטר, ולכן, לא תמיד השיקולים הנלווים לבחירה של מצבות, הם לגמרי הגיוניים ופרקטיים. בארץ נהוג, להקים מצבות מאבן. כחודש לאחר הפטירה, בני המשפחה נוהגים לערוך טקס של גילוי מצבה. נציגים של חברה המייצרת מצבות מגיעים לבית משפחת הנפטר, ומציעים שורה של מצבות מתוך קטלוגים מוכנים. המשפחה יכולה לעיין בקטלוגים המוצגים בפניה, להזמין את אחד הדגמים המוצעים, או לבקש, להכין עבורה במיוחד, מצבה עפ"י הזמנה מיוחדת. בתי קברות מסוימים, מטילים מגבלות מסוימות לגבי גודל וסוג החומרים שמהם ניתן להכין את המצבות. מומלץ לבדוק מראש את הנושא המגבלות, לפני שמזמינים את המצבה. מומלץ לבחור מצבה איכותית, שניתן יהיה לתחזק אותה בקלות, ותהלום את הדרישות של בני המשפחה, ואם הנפטר השאיר אחריו הנחיות ברורות לגבי הנושא, את דרישותיו.

שיפוץ מצבות או החלפת מצבה?

כעיקרון, לא כדאי לשפץ מצבות, אם המצב שלהן התדרדר באופן בולט. אך ישנם מצבים שניתן לתקן או לשפר באופן משמעותי את המראה של המצבה. למשל, מצבות שהכיתוב שלהן דהה, ניתן להוסיף להן, לוח של שיש גרניט שחור, כשעליו צרוב הכיתוב החדש באותיות בצבע אפור. ניתן לשפר ולשדרג את המראה המצבה, באמצעות ניקוי או ליטוש השיש מסביב. באותה הזדמנות מסירים את הפטריות ואת הירוקת שהתפתחו עם השנים. בעיה נפוצה בארצנו, היא של שקיעת מצבות, בעיקר, בגלל סוג האדמה שעליה הן יושבות. שקיעת המצבות, יוצרת מראה לא מאוזן של המצבה, ומחייבת טיפול מיוחד. השקיעה נוצרת עקב גשמים כבדים אשר מרככים את האדמה, הגורמים לסחף תת קרקעי. ראש המצבה, הינו האזור שנפגע בעיקר מהשקיעה, בהיותו החלק הכבד ביותר שלה. ניתן ליישר מצבות ע"י החדרת מגבהים מתחת לייסוד, ומילוי הרווחים שנותרו באמצעות משטחי בטון או אבן.

כיצד ניתן לשמור על מצבות בבתי קברות

מאחר שבוחרים מצבה מסוימת, והיא מוצבת במקומה, חייבים לתחזק ולשמור על שלמותה ויופייה לשנים הבאות. מצבות עשויות מחומרים כמו שיש גרניט וכדומה, אינן מחייבות טיפול שונה וניתן לתחזק אותן בצורה פשוטה ביותר. מומלץ לשטוף את המצבה בתדירות גבוהה, כדי למנוע פגיעה בברק של האבן. ניתן לעשות זאת באמצעות סבון כלים רגיל. מומלץ למרוח חומר מגן על המצבה, שייצור ציפוי עדין על השיש. הציפוי יגן על השיש מפני פגעי מזג אוויר ומהשמש הלוהטת, שהיא הרסנית במיוחד בבתי קברות. מצבות חשופות וגלויות בפני קרני הלוהטות של השמש, בכל ימות השנה. רצוי גם לשתול מסביב למצבה, צמחיה שגודלת פרא, אם לא ניתן להגיע לבית קברות לעיתים קרובות. עצי אורן, למשל, הינם בעלי שורשים חזקים, ובמשך הזמן, כשהם צמודים למצבה, עלולים לערער את יסודות המצבה, ולהביא לפירוקה. מומלץ להשתמש באדניות מקרמיקה, אם בכל מקרה, רוצים שתהיה צמחיה מסביב למצבה.

הקמת מצבות לפי דרישות הסביבה

כבר הרבה שנים, אנחנו שומעים על מצוקה של מקומות קבורה בארץ. בבתי קברות שונים במרכז הארץ, עברו לקבורה בקומות. המחסור במקומות קבורה, מחייבת היערכות של בני המשפחה, ויצרני מצבות. יצרני מצבות, חייבים להיות יצירתיים כדי לעמוד בדרישות המשפחה, ובמגבלות המקום העומדות בפניהם. ניתן להקים מצבות יפהפיות שעשויות משילוב של חומרי גלם שונים, ולהשקיע בעיצוב שלהן, כשהן עומדות בדרישות של המשפחה ושל שטח המקום.

מצבות חלילה עצמון

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>