חשיבותו של פיסול סביבתי לסביבה ולקהילה

בארצנו הקטנטונת ישנם נופים שונים ומגוונים, כל אחד יפה ומיוחד מקודמו. החל מן השלג בחרמון וכלה במכתש הגדול במצפה רמון, ארצנו היקרה מלאה ושזורה בפינות החמד הללו מהן ניתן להשקיף למרחק על נופים יפים ונדירים – טבעיים ואורבניים כאחד. הדבר נכון ורלוונטי בעיקר במיקומים מרוחקים למדי, בנקודות קצה על המפה הרחק מן העיר הצפופה והומת האדם. אך על אף שנהוג לחשוב שמי שמעוניינים לחזות במראות נאים ומיוחדים או באלמנטים אמנותיים שונים נאלצים לנדוד למחוזות מרוחקים, האמת היא מעט שונה וניתן לזקוף זאת בעיקר לזכות פיסול סביבתי שהפך לנפוץ במרכזי ערים ובסביבתן.

בניגוד לאותם נופים עוצרי נשימה אותם הזכרנו קודם לכן, פסלים למיניהם היינו מצפים למצוא דווקא במוזיאונים ובגלריות ולא במרכזי הערים השונות. אך דווקא השילוב יוצא הדופן הזה בין פסלים אומנותיים לבין השטח הפתוח והאורבני בה בעת, הוא זה שהופך פיסול סביבתי למיוחד ומעניין כל כך. במקום לצאת החוצה מן הבית ולפגוש בעוד כיכר מיותמת ומלאת דשא שכבר מזמן איננו ירוק או בשדרת בניינים ארוכה,צפופה וחסרת חיים, ניתן – באמצעות פיסול סביבתי – להפוך את מרכזי הערים ממרכז אורבני טהור הנועד בעיקר לתנועה ממקום למקום, למרכז שבו ניתן גם לצפות באומנות אמיתית ובתרבות של ממש המעבירה מסרים ורעיונות.

פיסול סביבתי יושפע מן הסביבה בה הוא עתיד להיות מוצב ובהתאם גם ישפיע עליה וכך יוצרו יחסי גומלין בין השניים אשר צפויים להיטיב הן עם הפסל  והדרך בה הוא יתקבל על ידי הסביבה והן עם הסביבה בה מוצב הפסל אשר תאמץ לחיקה פריט נפלא המוסיף צבעים וסגנונות חדשים למקום שעד עתה היה ריק מתוכן. במהלך פיסול סביבתי ניקח בחשבון את האלמנטים הבולטים של הסביבה בה עתיד הפסל להיות מוצב. כך למשל בסביבה מישורית ונמוכה, כל פסל, יהיה גובהו אשר יהיה יוכל לבלוט והדבר נכון גם בנוגע לבחירת צבע הפסל לסביבה זו. במידה והפסל עתיד להיות מוצב במיקום גבוה כמו הר, גבעה, או פסגה כלשהי, רצוי לקחת זאת בחשבון בעת תכנון הפסל. יתכן גם שהאמן יבחר להשתמש במשחקי אור וצל בסביבה כזו המזמינה שימוש בחשיפה הקבועה לשמש בשילוב עם המיקום הגבוה.

השפעת הפסל על הסביבה יכולה לבוא לידי ביטוי במגוון דרכים שונות. פיסול סביבתי כידוע איננו בהכרח דווקא ערימה או גיבוב של אבנים ושיש ללא תוכן או רעיון מאחוריהם. פעמים רבות, פיסול סביבתי תורם לסביבה בה הוא מוצב תרומה שהיא מעבר לנוי ולמראה, אלא בעלת ערך מוסף לציבור הנמצא באיזור. כך למשל, פיסול סביבתי יכול לבוא לידי ביטוי בתור ספסל מיוחד המעוצב באופן אומנותי ומסוגנן המושך את העין ובה בעת מתפקד גם כמקום מנוחה אידיאלי בעבור העוברים והשבים. כמו כן, ניתן לעיתים למצוא פיסול סביבתי על תקן של אדניות ייחודיות לצמחיה, המהוות כר פורה וייחודי לצמיחת פרחים נאים המייפים את הסביבה כולה. לבסוף, תרומה חשובה במיוחד של הפיסול הסביבתי לקהילה כולה היא הנצחת נופלים ואישים גדולים אשר תרמו רבות לקהילה וכעת זוכים להנצחת אישיותם או מורשתם במרכזי ערים. כך יוכלו רבים וביניהם ילדים וצעירים לספוג מעט מן הרעיונות אותם קידמו אותם אישים גדולים. לחילופין במקרים אחרים של הפיסול הסביבתי, יוכלו הצעירים להכיר את הסמלים הגדולים אשר עומדים מאחורי ראשית העיר בה הם מתגוררים וכל זאת תוך שילוב אידיאלי בסביבה ויתרה מכך – שיפורה.

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>